The ugly truth: update (-5kg!)

Hoi!

Vandaag een update over mijn dagelijkse gevecht met de kilo’s. De afgelopen 35 dagen ben ik actief bezig geweest met afvallen. Gelukkig niet op een manier die slecht voor je is, zoals met een crashdieet maar ik wilde een meer lange-termijn-vol-te-houden aanpak. En die is tot nu toe IMG_5885zeer geslaagd en goed vol te houden.

Ik ben in een maand namelijk 5 kilo afgevallen! Hoe ik dat deed? Ik ga het je nu vertellen.
Ik gebruikte daarvoor;

  • mijn gezond verstand en wilskracht
  • mijn Jawbone UP2 fitness tracker
  • de app Myfitnesspal
  • en mijn vriend

Toen we (ik en Vriend) tot de conclusie kwamen dat we allebei teveel kilo’s met ons meezeulden moesten we natuurlijk gaan bedenken hoe we deze weer kwijt moesten raken. Ik informeerde bij een vriendin van me hoe zij zoveel kilo’s was kwijtgeraakt er of ze nog tips had. Ze kwam meteen met wat tips en raadde me de app Myfitnesspal aan om mijn eetpatroon in kaart te brengen.

App: Myfitnesspal
Wat een fantastische app is dit. Super makkelijk in gebruik en erg overzichtelijk. Om te beginnen vul je je gegevens in. Huidig gewicht, streefgewicht, weekdoel en activiteitsniveau. Ik stelde mijn app in op 0,5 kilo per week. Vervolgens maakt de app een berekening en laat je zien hoeveel calorieën je per dag mag binnenkrijgen om het gewenste gewicht te bereiken. In mijn geval mag ik 1480 calorieën eten per dag om het gewenste gewicht te bereiken.

IMG_5883

Alles wat je eet houd je bij in deze app en zo kun je precies zien wat je eet en hoeveel calorieën je daarna nog over hebt voor die dag. Het geeft je ook een goed inzicht in de voedingsgegevens van de levensmiddelen die je invoert. Soms denk je dat je gezond bezig bent, maar blijkt dat toch minder waar te zijn dan je dacht. Mijn doel om niet meer dan 15gr vet per maaltijd binnen te krijgen is op zich redelijk goed vol te houden.

IMG_5880

Je kunt de barcode van de producten die je eet scannen en voilà! Zo verschijnt meteen een overzicht in jouw app met de voedingswaarde. Je hoeft het dan dus niet helemaal handmatig in te voeren! Ik heb zelden een product gehad dat niet al bekend was in deze app. Echt heel erg handig!Aan het einde van de dag kun je je gegevens opslaan. De app geeft dan aan hoeveel je zou wegen over 5 weken, wanneer je elke dag hetzelfde zou eten als de gegevens die je dan net hebt opgeslagen. Leuke motivatie!

IMG_5882Recepten:
Ik ben op zoek gegaan naar recepten waarin niet meer dan 500-600 calorieën zitten en maximaal 15gr vet. In de eerste instantie dacht ik dat dat onmogelijk zou zijn, maar niets blijkt minder waar! Er zijn genoeg recepten die aan deze eis voldoen, zonder dat je continu hetzelfde hoeft te eten. In de boekjes van Albert Heijn, Plus en Jan Linders vind ik veel lekkere recepten en gelukkig staat tegenwoordig bij bijna alles de voedingswaarde vermeld. Zo kun je dus lekker koken zonder uit te hoeven rekenen of het wel de calorieën of vetten bevat die je binnen wilde krijgen.

Wanneer je een recept hebt waarbij geen waarden vermeld staan, kun je een recept aanmaken in Myfitnesspal en de voedingswaarde berekenen per portie. Kost even wat werk, maar is zeer handig. Zeker wanneer je regelmatig dezelfde gerechten eet.

Wanneer we geen zin hebben om precies bij te houden hoeveel calorieën overal in zit, houden we deze eenvoudige regel aan. 100gr aardappels/rijst/pasta, 100gr vlees, 200gr groenten.

Beweging/Jawbone UP2:
Ik heb aan deze fitness tracker een heel artikel gewijd. Je leest het hier. De UP geeft me inzicht in mijn beweging en vanuit Myfitnesspal wordt ook mijn eetpatroon meegenomen in de overzichten. Heb ik een dag te weinig stappen gezet? Up herinnert me om een extra blokje om te gaan. Ook mijn slaappatroon wordt bijgehouden door dit bandje. Erg handig en interessant om in de gaten te houden.

Ik wilde eigenlijk graag minimaal 1x per week gaan sporten. Maar op dit moment heb ik het zo druk dat ik het mezelf niet wil opleggen omdat het moet. Ik moet ook ergens rust inbouwen en ga in plaats daarvan vaker wandelen. Wat natuurlijk ook ontspannend is en gezond. Maar qua calorieverbranding niet opweegt tegen een uurtje Zumba.

Wilskracht:
Ik ben gestopt met snoepen. En dat is voor mij een hele vooruitgang. Ik ben een echte snaaier. Vooral wanneer ik thuis kom van mijn werk en het nog geen etenstijd is. Dan begin ik trek te krijgen en werk zo een zak chips naar binnen (vooral die van Tyrells, OMG heaven!). Op mijn werk zijn regelmatig (bijna dagelijks) collega’s jarig en wordt er getrakteerd op zoetigheid. Niet (meer) voor Liesje! Laten staan en eten wat je van te voren al had bedacht.
Vooral de eerste week had ik erg veel cravings naar suiker en vet voedsel. Inmiddels is dat weg. Die paar keer dat ik bij uitzondering een stukje taart of iets anders zoets at, kreeg ik buikkrampen… Tja, even wennen dus aan het feit dat mijn snaai-dagen voorgoed voorbij zijn.

Mijn vriend, die hetzelfde doel voor ogen heeft, kookt elke avond de heerlijkste maaltijden en weegt netjes alle ingrediënten af zodat we een overzicht hebben van de voedingswaarden. Het feit dat we samen afvallen draagt erg bij aan de haalbaarheid van dit hele project.

Al deze maatregelen hebben ertoe bijgedragen dat ik in 35 dagen 5 kilo ben afgevallen zonder het gevoel te hebben dat ik enorm aan het diëten ben. Zo is het ook vol te houden! Natuurlijk heb ik ook wel eens een dagje dat ik niet precies let op wat ik eet. Vooral wanneer je buiten de deur eet is het niet te doen om bij te houden hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Af en toe moet dat ook kunnen, maar met de regelmaat van de dag geldt, geen snoep, geen extra’s, doe maar gewoon normaal. Op naar de volgende 5 kilo!

Keep you posted!

Xxx Lies

2 reacties op ‘The ugly truth: update (-5kg!)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s