Getting fit: met Jawbone UP2

Na mijn weegschaalincident ben ik goed op weg naar een gezonder leven. Daarover houd ik jullie in een volgende update op de hoogte. Vandaag echter wel een post over een apparaatje dat hieraan sterk heeft bijgedragen.

IMG_5264De Jawbone – UP2
IMG_5812
Dit is hem dan, de armband naast mijn horloge. Ziet hij er niet mooi uit? Het lijkt helemaal geen fitness-tracker. Maar dat is het wel! Hij houdt je dagelijkse beweging en slaap bij. Dit apparaatje heeft ervoor gezorgd dat ik een beter inzicht krijg ik mijn dagelijkse routine en hoe ik die kan optimaliseren.

Je kunt je afvragen waarom je 24/7 herinnerd zou willen worden aan je hele doen en laten. Maar ik merk dat ik er veel baat bij heb en dat het erg motiverend werkt. elke dag weer.

Hoe werkt de UP?
Nou, dat is heel erg simpel. Je doet het bandje om je, niet dominante, pols en UP doet de rest. Hij werkt via bluetooth en maakt contact met je telefoon. Via een app krijg je alle informatie binnen die je nodig hebt. Hoeveel stappen je die dag hebt gezet en hoe lang je hebt geslapen bijvoorbeeld. Ook kun je de app gebruiken om bij te houden wat je eet. Op die manier creëer je een overzichtelijke inzage in jouw dagelijkse activiteiten.

Oranje: Beweging

IMG_5814 IMG_5815Het oranje balkje vertelt je hoeveel stappen je hebt gezet en daarmee bijvoorbeeld ook hoeveel kilometer je hebt afgelegd. UP herkent ook of je een bepaalde activiteit hebt gedaan. Bijvoorbeeld een flinke wandeling of een uurtje sporten. Hij vraagt je dan om de activiteit te bevestigen en te specificeren. Je kunt bijvoorbeeld ingeven dat je hebt gewandeld en met welke intensiteit je dat deed. Op basis van jouw gegevens berekent UP hoeveel calorieën je hiermee hebt verbrand en welke afstand je hebt afgelegd. Ook hier kun je eigen doelen stellen. Mijn stappendoel is bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag. Het gemiddelde van alle UP-gebruikers ligt zo rond 5000 stappen geloof ik. Wanneer ik dus aan het eind van de middag zie dat ik pas 8000 stappen heb gezet kan ik nog lekker een blokje om lopen om mijn doel voor die dag weer te bereiken.

Groen: VoedselIMG_5816 IMG_5813
Je kunt de app ook gebruiken als food tracker. Waneer je bewust met je voeding bezig bent kun je bijhouden wat je eet en hoeveel calorieën je dagelijks binnenkrijgt. UP zet dit af tegen je verbranding en zo kun je goed zien of je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt. Hij hangt ook een cijfer aan het voedsel dat je nuttigt. Afhankelijk van hoe gezond het is.

Blauw: Slaap
Deze balk laat je zien hoeveel slaap je de afgelopen nacht hebt gehad. Je kunt zelf een doel instellen, bijvoorbeeld 8 uur slaap per nacht. UP berekent dan het percentage aan slaap op basis van de door jou ingestelde gegevens.

Handigheidjes/weetjes

Wekker:
De UP kan ook als wekker fungeren. Hij kan licht vibreren. Dus als jij een hekel hebt aan de wekker die je elke ochtend bruut uit je slaap rukt, kan je UP-bandje je wakker maken met een licht trillen aan je pols. Heerlijk toch?

Meldingen:
Je kunt instellen dat UP je een signaaltje geeft wanneer je te lang stil zit. Je kunt dit zelf instellen. Bijvoorbeeld een licht vibratie na een uur stilzitten. Zo wordt je eraan herinnerd om misschien even op te staan of een rondje te lopen. Zeker voor mensen die een zittend beroep hebben een erg handige functie.

Ook laat UP je bijvoorbeeld weten of je een doel behaalt hebt. Hij vibreert dan en laat een klein wit lampje knipperen. Zo weet je dat je telefoon een melding heeft met de tussenstanden van de dag.

Slaap meten:
Voorheen moest je je bandje in slaapstand zetten voordat je naar bed ging en als je wakker werd weer op de wakkerstand. Recent hebben ze een update uitgebracht die ervoor zorgt dat je UP-bandje nog slimmer is geworden. Voortaan hoef je niet meer zelf aan te geven of je gaat slapen. UP kan zelf herkennen of je wel of niet slaapt.

Waterdicht?
UP is niet helemaal waterdicht. Helaas kun je er dus niet meer zwemmen. Je mag er wel mee douchen, maar ik doe hem persoonlijk toch altijd even af wanneer onder de douche stap. Ik wil het risico niet nemen.

Batterij:
De batterij van de UP gaat zo’n 7-10 dagen mee. Daarna kun je hem opladen, met de bijgeleverde lader, aan je computer op via het stopcontact (Ik gebruik daarvoor mijn Iphone-stekker). Het duurt ongeveer een uurtje voordat je UP weer ready to go is.

Hartslagmeter:
De UP2 meet geen hartslag. De UP3 doet dat wel. Dus voor mensen die nóg intensiever hun beweging willen bijhouden zou ik hen zeker aanraden om de UP3 te kopen.

Prijzen:
De UP2 kost €119,- en is bijvoorbeeld bij Bol.com en Wehkamp verkrijgbaar. De UP3 kost €179 en is daarmee dus €60 duurder. De UP3 kan ook je REM-slaap meten en dus ook je hartslag. Verder zijn de functies gelijk.
Beiden zijn verkrijgbaar in de kleuren grijs/zilver en zwart.

Mijn mening
Ik gebruik mijn UP2 nu sinds 4 juli, ongeveer 3 maanden dus. Ik kijk nog elke dag hoe ik ervoor sta en vind de tips die ik via UP krijg erg handig (hoe ik meer kan bewegen of bijvoorbeeld hoe ik in verhouding tot andere UP-sters presteer). Ik wil het liefst elke dag al mijn balkjes op +100% zien staan en ga daarvoor ook graag een extra blokje om. Het is een soort spelletje geworden.
Het lukt me niet altijd om alle balkjes vol te krijgen, en soms kan het ook gewoon niet anders, maar als het even lukt zet ik me er extra voor in. In mijn strijd tegen de kilo’s heeft UP me al behoorlijk geholpen en dat zal hij ook zeker blijven doen.

xxx Lies

Een reactie op “Getting fit: met Jawbone UP2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s