Winterblues

Heb jij last van weinig energie in de herfst/winter? Zit je liever thuis op de bank dan iets leuks te ondernemen? Heb je het gevoel alles teveel is en, hoeveel je ook slaapt, je nooit ècht uitgeslapen bent?


Misschien heb je dan wel last van een winterdip (ook wel winterblues genoemd). 
De dip ontstaat door het gebrek aan daglicht tijdens de kortere dagen in de herfst/winter. Sommige mensen hebben daar (extreem) last van, anderen niet. 

Ik heb er last van, dat weet ik zeker. Ik ben snel moe, alles is teveel, ik heb continu zin in vette of zoete snacks en kan het bijna niet bedwingen. Ik voel me soms lusteloos en somber en heb weinig zin om iets te ondernemen. Sporten komt er helemaal niet van. Ik erger me er vreselijk aan. Ik weet dat ik er gedeeltelijk iets aan kan doen, maar ergens is dat ook verschrikkelijk moeilijk. Ik kan me er gewoon niet toe zetten.

Gelukkig is het niet zo dat het mijn hele leven beheerst, ik kan nog normaal functioneren op mijn werk en ook in mijn vrije tijd. Maar alles kost toch meer energie dan in de zomer. En vooral het eten is een probleem. Waarom gaat het in de zomer altijd goed en in de winter faliekant mis?

Op internet kwam ik een checklist tegen met symptomen die kunnen wijzen op een winterdip (niet te verwarren met een winterdepressie want die is veel zwaarder!). 

Hoe herken je een winterdip?

  • (Aanhoudende) vermoeidheid.
  • Overmatige behoefte aan slaap.
  • Somberheid, je depressief voelen.
  • Concentratieproblemen.
  • Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden.
  • Passiviteit, apathie.
  • Prikkelbaar, agitatie.
  • Toegenomen eetlust (m.n. koolhydraat voedsel als pasta en chocolade)
  • Gewichtstoename (soms wel 4 tot 6 kilo *schrik*).
  • Verminderde behoefte aan sex en intimiteit.
  • Minder behoefte aan sociale contacten.
  • Het gevoel hebben niet meer in balans te zijn.

Het is kenmerkend aan een winterdip dat de klachten in het voorjaar weer verdwijnen.
Als jij aan meer dan de helft van deze kenmerken voldoet dan kan het zijn dat je een winterdip hebt.

Hoe kun je een winterdip voorkomen?
  • Beweeg! Elke dag een half uurtje naar buiten is al genoeg. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar je werk.
  • Zorg dat er zoveel mogelijk licht binnenkomt, doe dus je rolluiken pas omlaag als het donker is. Haal grote planten e.d. uit je vensterbank.
  • Eet gezond. Geen nieuws, maar wel belangrijk. Eet veel groenen en fruit en laat vet achterwege.
  • Doe leuke dingen waar je vrolijk van wordt. (Geen gloomy muziek dus!)
  • Ga iets nieuws doen. Een leuke cursus of workshop. Een nieuw hobby misschien?
  • Chocolade is oppeppend, eet met mate!
  • Ga in de wintermaanden een paar dagen naar de zon!
  • Isoleer je niet, maar spreek vaker af met vrienden en familie.
  • Zijn er klusjes rondom huis die je bezig kunnen houden? Ramen wassen, verven, schoonmaken?
  • Neem tijd voor jezelf. Een maskertje, een dagje shoppen met vriendinnen, breng een bezoekje aan een Wellness en laat je heerlijk masseren. 
  • Plan leuke dingen, daar kun je naar uitkijken.
  • St. Janskruid helpt tegen depressieve gevoelens, je zult je een stuk beter voelen.
  • Er zijn speciale daglichtlampen die je helpen van je somberen stemming af te komen. Je kunt ook lichttherapie ondergaan. 
  • Drink voldoende water (1 tot 1,5 liter per dag)
  • Neem geen belangrijke beslissingen als je je niet goed voelt. Daar krijg je later spijt van.
  • Mak het gezellig in huis. Kaarsjes, verlichting, lekker muziekje.
  • Neem wat extra vitaminen in de vorm van voedingssupplementen (vitaminen B, C, D). 


Het aller belangrijkste om te onthouden. De winter duurt niet eeuwig! Hij gaat vanzelf weer over. You just gotta sit it out. Doe leuke dingen en zorg goed voor jezelf.

SUCCES!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s